میزان اب استان اذربایجان شرقی
sarigalin
اجتماعی - خبری - فنی - شهر سازی

ديرعامل آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي خبر داد:

افزايش 15 درصدي ورودي آب به 6 سد آذربايجان شرقي‌

خبرگزاري فارس: مديرعامل آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي گفت: ورودي مخازن شش سد استان در سال آبي 88 ـ‌ 89، 15 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

ارسلان هاشمي امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در تبريز افزود: ورودي سدهاي علويان، سهند، نهند، آيدوغموش، ستارخان و قلعه چاي در حال حاضر8/70 ميليون متر مكعب است كه در مقايسه با سال گذشته 15 درصد افزايش نشان مي‌دهد.
وي ادامه داد: حجم مخازن اين شش سد هم‌اكنون 167 ميليون متر مكعب است كه در مقايسه با سال گذشته يك درصد كاهش نشان مي‌دهد.
هاشمي در ادامه به وضعيت بارش در استان اشاره كرد و افزود: متوسط بارش استان تا پنجم دي ماه سال آبي 88 ـ‌ 89 معادل 5/115 ميلي‌متر بود كه نسبت به دوره مشابه سال گذشته 3/19 درصد و نسبت به ميانگين دراز مدت 9/16 درصد افزايش نشان مي‌دهد.
وي با بيان اينكه توزيع مكاني و زماني بارش‌ها در استان مناسب نيست، اضافه كرد: در مجموع آذربايجان شرقي با تنش آبي مواجه است به همين دليل بايد از منابع آب‌هاي زيرزميني محافظت كرد.
مدير عامل آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي تاكيد كرد: شرايط اقليمي در استان عوض شده است به طوري كه اين عامل سبب افزايش 20 درصدي تبخير آب‌هاي سطحي استان شده است و پوشش برف به جز برخي دامنه‌هاي سهند در ساير مناطق استان وجود ندارد.
هاشمي ادامه داد: در اين مدت مراغه با 1/207 ميلي‌متر و ميانه با 4/178ميلي‌متر بيشترين و جلفا با 5/38 ميلي‌متر و اهر با 5/58 ميلي‌متر كمترين بارش را داشته‌اند.
وي خاطر نشان كرد: نوار جنوبي استان با متوسط بارش 135 ميلي‌متر و شمال غرب استان با 65 ميلي‌متر به ترتيب پرباران‌ترين و كم باران‌ترين مناطق استان هستند.
مدير عامل آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي با اشاره به افزايش دماي استان اظهار داشت: دماي آذربايجان شرقي به طور متوسط در ايستگاه‌هاي مبنا تا آخر دي ماه دو درجه سانتي‌گراد افزايش دما و بيش از 20 ميلي‌متر افزايش تبخير دارد.
هاشمي همچنين اظهار داشت: بهره‌برداري از طرح‌هاي آبي در دست اجراي استان ميزان مهار آب‌هاي سطح استان به 81 درصد مي‌رسد.
مدير عامل آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي گفت: از مجموع 2 ميليارد و 900 آب سطحي تاكنون يك‌هزار و 570 ميليون متر مكعب معادل 54 درصد مهار شده است.
هاشمي افزود: كل ظرفيت آب قابل تجديد استان 6/4 ميليارد متر مكعب است كه 63 درصد آن سطحي و بقيه زيرزميني است.
وي اضافه كرد: ميزان آب قابل دسترسي در استان به ازاي هر نفر يك هزار و 250 متر مكعب است كه اين رقم 700 متر مكعب كمتر از ميانگين كشوري است.
هاشمي خاطر نشان كرد: از مجموع آب استحصالي استان 88 درصد در بخش كشاورزي 10 درصد در شرب و دو درصد در بخش صنعت استفاده مي‌شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ دو شنبه 4 مهر 1390برچسب:, توسط reza |

به سايت ما نمره بدهيد

انتخاب كنيد